The editor, Julian Reichelt, had been accused of abusing his power involving a relationship a junior employee at Bild, a tabloid owned by the media giant Axel Springer.

Germany’s most influential newspaper removed its top editor Monday after months of defending his sexual relationships with women in the workplace as the scandal began to envelop the paper’s globally ambitious parent company, Axel Springer, the New York Times reported.

Bild, a center-right tabloid that has fed popular anger at Chancellor Angela Merkel and her Covid-19 restrictions, dismissed the editor in chief, Julian Reichelt, after The New York Times reported on details of Mr. Reichelt’s relationship with a trainee, who testified during an independent legal investigation that in 2018 he had summoned her to a hotel near the office for sex and asked her to keep a payment secret.

Hours after Mr. Reichelt was ousted, the newsmagazine Der Spiegel published allegations that Mr. Reichelt had abused his position to pursue relationships with several women on his staff.

The dismissal marked the belated arrival of the global #MeToo movement at Axel Springer — and it came as the German company is making significant investments in the American market, including its acquisition this summer of Politico for $1 billion.

Axel Springer faced pressure in the United States and Germany to explain two recent revelations: What the investigation into Mr. Reichelt’s conduct found, and how the chief executive, Mathias Döpfner, responded to the investigation. In a text message to a friend obtained by The Times, Mr. Döpfner seemed to link the scrutiny of Mr. Reichelt’s behavior to the editor’s divisive politics, casting him as a bulwark against a return of Communist-style oppression in the guise of Covid rules.

Read more

© Copyright LaPresse