The Kremlin’s extraordinary global information warfare machine is dependent on Silicon Valley’s continuing goodwill.

On September 29, RT DE, a property of the Russian government and YouTube’s fourth most-watched German news channel, went dark. The day before, YouTube had issued new guidelines on vaccine misinformation and as a result removed a video from RT DE. When the channel attempted to upload the banned video to a sister channel, YouTube banned both. 

The Russian response was splenetic. The Russian Foreign Ministry called it an “act of unprecedented information aggression” and an “Info-Barbarossa,” a reference to the codename for the Nazi invasion of the Soviet Union, Ben Dubow writes for Europe’s Edge, a publication of the Center for European Policy Analysis.

Margarita Simonyan, the head of state media conglomerate Rossiya Segodnya, which includes all RT’s propaganda outlets, called it “a full-fledged declaration of a media war on Russia by Germany.” Sergey Markov, a prominent political scientist, declared: “We stopped Napoleon and Hitler. Now it’s time to stop YouTube.”  

Why so angry? The response reflects the central importance of YouTube to the Kremlin and also reveals President Vladimir Putin’s real-world weakness: YouTube can afford to lose the Russian channels that populate its platform, but for Russia, loss to the Google-owned firm’s platform would represent a devastating blow to its information war. 

The response also reveals the way Russia views the world. Within its own borders, media companies either do as they are told or face grinding and ultimately losing battles for their independence. YouTube is therefore seen as an instrument of geopolitical competition wielded by NATO to attack adversaries’ interests. Russian state media and YouTube have long maintained a symbiotic relationship, where each relies on the other to assist its growth — of Russia’s global messaging for the Kremlin and of business growth for YouTube. There was always likely to be a moment when these two ambitions clashed.  

The history of media subjugation in Putin’s Russia reaches back to the early days of his regime, and to his first Press Minister, Mikhail Lesin. “I don’t agree with the thesis that the state is more dangerous to the media than the media is to the state,” he told reporters in 1999, “I believe quite the opposite.” By 2003, most major domestic media lay in the hands of state enterprises, while CNN and the BBC remained “information weapon[s]” beyond state control. Lesin countered with the establishment of Russia Today, now RT, in 2005. “It’s been a long time since I was scared by the word propaganda,” he said of his creation. 

That same year saw the founding of YouTube. Steeped in the “information wants to be free” ethos of Silicon Valley, YouTube made a mission out of growth: the more people who uploaded and watched videos, the more free expression in the world, the better. To achieve that goal, the company invested heavily in its recommendations, which now account for 80% of all views. Those recommendations, based largely on quantitative rather than qualitative inputs, privileged conspiracy theories and sensationalism, categories where RT was a world-beater.  

By 2010, RT was YouTube’s most watched English news channel worldwide. The channel has since lost ground to U.S. polemical outlets like Fox News and The Young Turks but remains the seventh-ranked channel in English, second in Spanish, and fourth in Arabic. These properties, combined with Gazprom-Media’s NTV (YouTube’s third most-watched news channel globally), All-Russia Television and Radio’s Russia 24 (number 15), and Channel One, owned by a medley of ministries and state banks (number 30), add up to make Russia’s government a key component in YouTube’s news offering, giving it global influence beyond the most vivid dreams of the Soviet Union’s propagandists. In estimates developed for CEPA last year, the author estimated YouTube’s partnership with a government- and oligarch-owned digital publishing house to have generated $185m in ad sales. 

Yet while RT’s privileged position represents a crowning achievement of Russian information warfare, reliance on an American company makes that position tenuous. The role of U.S. social networks in “color revolutions” which, in the Russian telling, sowed chaos in Russia’s backyard in pursuit of narrow American interests, has made Russia’s leadership deeply suspicious of the independence of Alphabet, the owner of Google and YouTube, from the whims of the American state.  

(Read more)

© Copyright LaPresse