Home » Green

Google calls itself green. But it’s still making ad money from climate-change denial.

Researchers found Google’s ads on at least 50 posts undermining climate science, despite its pledge to ban misinformation

The findings, released Thursday from the nonprofit Center for Countering Digital Hate, highlight the limits of these promises, despite Google citing pressure from advertisers not wanting products to appear alongside content undermining climate science when it made the pledge. All 50 of the articles were published after Google’s new policy took effect on Nov. 9, and Google ads remained on the pages as of Wednesday morning. After The Washington Post inquired about these ads, 37 of them were removed as of Wednesday.

The problem isn’t limited to Google. Facebook in November said it was expanding efforts to boost accurate content about climate misinformation. But the research to be released Thursday from the left-leaning group Avaaz shows that between Jan. 1, 2020 and Nov. 11, the company allowed 92 ads containing climate misinformation to run. In some instances, the ads remained after Facebook’s fact-checking partners debunked the posts.

The Avaaz study found that conservative groups, including PragerU and Turning Point USA, spent a combined $56,900 to promote climate misinformation through Facebook’s ad platform. The 92 ads were seen nearly 7 million times, the study found. Turning Point USA’s video “Climate Change Panic is Not Based On Facts” ran as an ad from June 21 to June 26, even after Facebook’s fact checking partner Climate Feedback rated it as inaccurate. PragerU ran a 16-part ad campaign that contained a video that Facebook fact check partners rated as “partly false.”

Facebook has rejected the ads associated with the PragerU video, and it is reviewing the other ads identified in the report.

Read more

© Copyright LaPresse

Go to Top